عصر کرد

آخرين مطالب

اقتصاد اسلامی ـ 35 | روش تحقیق در اقتصاد اسلامی اقتصادی

اقتصاد اسلامی ـ 35 | روش تحقیق در اقتصاد اسلامی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - اقتصاد اسلامی، با رویکردی واقع‌گرایانه، انسان را موجودی پیچیده‌تر و چندبعدی‌تر از انسان عقلایی اقتصاد متعارف می‌داند. از این رو، روش‌های مورد استفاده در اقتصاد اسلامی، فراتر از تجربه‌های حسی و روش‌های صرفاً تجربی اقتصاد متعارف است. - اخبار اقتصادی -
خبرگزاری تسنیم ؛ پرونده "اقتصاد اسلامی" بخش35 _ موضوع علم اقتصاد، اگرچه در تعاریف مختلف اقتصاددانان متنوع است، اما در نهایت به یک مفهوم واحد بازمی‌گردد: بررسی رفتارهای اقتصادی انسان عقلایی در تولید، توزیع، مصرف و مبادله کالاها و خدمات.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
چه ثروت را محور قرار دهیم، چه تولید و توزیع را، و چه رفتار انسان را، در نهایت، هدف علم اقتصاد، تحلیل و تبیین چگونگی تخصیص منابع محدود برای رفع نیازهای نامحدود انسان است. در این زمینه بیشتر بخوانید
+ کدام اقتصاد اسلامی را برگزینیم؟
+ اقتصاد اسلامی، اثباتی یا هنجاری؟ اقتصاد اسلامی، همچون سایر شاخه‌های علم اقتصاد، به بررسی رفتارهای اقتصادی انسان می‌پردازد. این رفتارها، که در حوزه‌های تولید، توزیع، مصرف و مبادله شکل می‌گیرند، می‌توانند بر پایه مفاهیم عقلی، نقلی یا تجربی استوار باشند و از ظن و گمان تا یقین متغیر باشند. تفاوت اصلی اقتصاد اسلامی با سایر مکاتب، تأثیر جهان‌بینی و ارزش‌های اسلامی بر این رفتارهاست. این تأثیر، هم در عناصر ذهنی انسان (مانند انگیزه‌ها و اهداف) و هم در عناصر عینی (مانند فناوری و منابع) نمود پیدا می‌کند و بر چگونگی تولید، توزیع، مصرف و مبادله کالاها و خدمات اثر می‌گذارد.
اقتصاد اسلامی، با تمرکز بر رفتار اقتصادی انسان مسلمان، از اقتصاد متعارف که بر رفتار انسان عقلایی مبتنی است، متمایز می‌شود. در حالی که اقتصاد متعارف به دنبال حداکثرسازی منفعت مادی است، اقتصاد اسلامی، رفتاری مبتنی بر ارزش‌های دینی را بررسی می‌کند. با این حال، هر دو مکتب، رفتارهای اقتصادی انسان را در حوزه‌های تولید، توزیع، مصرف و مبادله مورد مطالعه قرار می‌دهند. تفاوت در نوع انسان مورد بررسی (انسان مسلمان در مقابل انسان عقلایی) منجر به نتایج و گزاره‌های متمایز می‌شود، اما اشتراکاتی نیز در رفتارهای اقتصادی وجود دارد. به این معنی که پیامدهای رفتار اقتصادی یک مسلمان به‌گونه‌ای و از آن یک انسان اقتصادی عقلایی به‏‌گونه دیگری خواهد بود.
با گسترش نفوذ هر یک از این دو مکتب، دایره شمول رفتارهای مقید به اسلامیت یا عقلانیت نیز افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، چنانچه براساس آنچه در ادبیات دینی وجود دارد زمانی فرا برسد که کثیری از انسان‌‏های جهان به اسلام گرایش یافته و مسلمان بشوند. در آن صورت باز هم موضوع پیشنهادی برای اقتصاد اسلامی از توجیه لازم برخوردار است زیرا اقتصاد اسلامی موضوع خود را در رفتار مسلمانان تعریف کرده و حالا افزایش تعداد آنان که مسلمان هم شده‌‏اند مانعی بر سر راه "موضوع" در نظر گرفته شده نیست. همین بحث درباره گرایش جمعیت‏‌های بیشتری به عقلانیت اقتصادی هم مصداق دارد.
در علم اقتصاد، روش‌شناسی متأثر از موضوع علم است. اقتصاد متعارف با تکیه بر انسان عقلایی، از روش‌های عقلی، قیاسی و ریاضی بهره می‌برد. اما در اقتصاد اسلامی، با محوریت انسان مسلمان، روش‌های متنوع‌تری متناسب با مراحل تکامل و تغییرات درونی و بیرونی او مورد نیاز است.
مطالعه رفتار اقتصادی انسان مسلمان، به دلیل پویایی و پیچیدگی‌های ذاتی او، دشوارتر از مطالعه انسان عقلایی است. تغییر در ادراکات و کنش‌های انسان مسلمان، و همچنین تأثیرات اجتماعی، نیازمند روش‌های مطالعه متناسب با هر شرایط است. این امر، غیرواقعی بودن فروض ساده‌انگارانه اقتصاد متعارف را آشکار می‌سازد.
واقع‌بینی حکم می‌کند که تحولات جوهری انسان در نظر گرفته شود و به هنگام مطالعه رفتار اقتصادی انسان همان واقعیاتی که در زمان بررسی با آن مواجهیم مورد کنکاش قرار گیرد. مناسب است تفاوت این شیوه را با آنچه در اقتصاد متعارف مطرح است و برای انسان اقتصادی در هر سن و سال و با هر بینشی در زمان تعریف استانداردی در نظر گرفته می‌شود مقایسه کنید.
اقتصاد اسلامی، با تکیه بر فلسفه صدرایی، انسان را موجودی پویا و در حال تغییر مستمر می‌داند. این دیدگاه، انسان را از قالب ثابت و یکنواخت اقتصاد متعارف خارج می‌کند و او را به مثابه "بی‌شمار انسان" در نظر می‌گیرد که درجات صیرورت و کمال متفاوتی دارند.
این پویایی، تنوع کنش‌های اقتصادی انسان مسلمان را به دنبال دارد و امکان پیش‌بینی دقیق رفتار او را دشوار می‌سازد. در واقع، انسان اقتصادی اقتصاد متعارف، تنها یکی از حالات ممکن انسان در اقتصاد اسلامی است. گستره شمول انسان در اقتصاد اسلامی، اعم از انسان در اقتصاد متعارف است.
این دیدگاه، ضرورت توجه به تحولات جوهری انسان در مطالعات اقتصادی را یادآور می‌شود. اقتصاد اسلامی، با در نظر گرفتن این تحولات، به دنبال ارائه تصویری واقع‌بینانه‌تر از رفتار اقتصادی انسان است.
در اقتصاد اسلامی، همان‌طور که موضوع علم (انسان مسلمان) با انسان عقلایی اقتصاد متعارف متفاوت است، روش بررسی نیز گسترده‌تر و متنوع‌تر است. اقتصاد اسلامی، علاوه بر روش‌های عقلی و تجربی، از روش نقل (وحی) نیز بهره می‌برد. این تنوع روشی، ناشی از پویایی و پیچیدگی موضوع مورد مطالعه است. دکتر حسن سبحانی، در اثر خود با نام «ابهام‌زدایی از اقتصاد اسلامی» اشعار می‌دارد:
از آنجا که "موضوع" تعیین می‏‌کند "روش" چگونه باشد قاعدتاً با تغییرات در موضوع به دلیل تحولات در انسان، تغییرات در روش بررسی هم متصور خواهد بود. در آن صورت روش مورد کاربرد در علم اقتصاد روشی اخص از روش بررسی موضوع اقتصاد اسلامی می‌‏شود. یعنی درحالی‏‌که در اقتصاد اسلامی از روش نقل پشتیبان به وحی و از عقل پشتیبان به حتی تجربه در مواردی که ممکن است متناسب با شرایط موضوع باشد بهره‏‌برداری می‏شود، در علم اقتصاد این عقل پشتیبان به تجربه، به‌عنوان روش اعتبارسنجی و رسیدن به درجه‌‏ای قابل قبول از کاشفیت معرفت (علم) مکتسبه از واقعیات موجود است (ص 210 و 211).
اقتصاد اسلامی، با رویکردی واقع‌گرایانه، انسان را موجودی پیچیده‌تر و چندبعدی‌تر از انسان عقلایی اقتصاد متعارف می‌داند. از این رو، روش‌های مورد استفاده در اقتصاد اسلامی، فراتر از تجربه‌های حسی و روش‌های صرفاً تجربی اقتصاد متعارف است. این گستره روش‌شناسی، به اقتصاد اسلامی امکان می‌دهد تا به تحلیل دقیق‌تر و جامع‌تری از رفتارهای اقتصادی انسان مسلمان دست یابد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/973675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیژن بنفشه خواه در پشت صحنه یک کار+ عکس

ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قصرشیرین

وقتی «علی پروینِ» 15 ساله زانوهایش را در حرم امام رضا(ع) بیمه کرد

جمله ناراحت‌کننده علی پروین: 78 سالمه و حس می‌کنم یواش یواش باید غزل را بخوانم

علی پروین: انتخابم برای دروازه‌بان اول ناصر حجازی است و بعد عابدزاده

131 کردستانی در چهارشنبه‌سوری آسیب دیدند/قطع عضو 3نفر

پیشنهاد الحاق مرز خسروی به منطقه آزاد قصرشیرین

آبگوشت خوردن علی پروین در برنامه زنده

«فوتبال علی‌اصغری» و پرتاب اوت بلند؟

احتمال بازگشت نویر به آلمان برای جام جهانی 2026!

تمجید سرمربی قطر از عفیف؛ او لیونل مسی ما است!

واکنش نویدکیا به عدم انتقال به پرسپولیس و استقلال

واکنش عجیب نویدکیا به زندگی شخصی ژوزه مورایس!

111 نفر مصدوم چهارشنبه سوری در کرمانشاه

نمایشگاه کتاب چقدر برای دولت آب خورد؟

فوتبالیست های امروز سوسول شدند؟ علی پروین پاسخ می دهد

علی پروین و آهنگ خاطره انگیز پرسپولیس خسته

سر تکان دادن و افسوس «علی پروین» در واکنش به نوع بازی الان پرسپولیس

علی پروین: به دنبال لقب نبودم، عیدی یک ده هزار تومانی با امضای خودم می دهم

علی پروین: باشگاه پرسپولیس اول صندوق عقب ماشین من بود چون جایی نداشتیم

پرده‌برداری «علی پروین» از جام‌های قهرمانی پرسپولیس که در خانه اوست

علی پروین: دخترم عاشق بازی در سینماست ولی مخالفم؛ الان دوره بچه‌سالاری است

علی پروین: مخالف VAR هستم؛ به اینکه داور یک بازی را درمی‌آورد، اعتقاد ندارم

تاکتیک علی اصغری از زبان علی پروین

افزایش تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در پاوه به 6 نفر

افزایش تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال در پاوه به 6 نفر

98 نفر بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری در کردستان مصدوم شدند

تصویر مرکز پژوهش‌های مجلس از اقتصاد/ رکود در کمین است

در آرزوی تحقق «حوّل حالنا»

ظرفیت‌های کانون در عرصه فرهنگ و اقتصاد متبلور شود

بازگشت 224 میلیارد ریال از پول های کلاهبرداری شده به حساب صاحبانشان

مصدومان چهارشنبه سوری در کرمانشاه به 54 نفر رسید

گزارش تصویری{مراسم تجلیل از ورزشکاران مدال آور کرمانشاه برگزار شد}

امهال 1000 میلیارد تومانی برای وام زلزله‌زدگان کرمانشاه

عیدانه بیمه دی برای بیمه‌گزاران

شمار مصدومان چهارشنبه آخر سال در کردستان به 117 نفر رسید

آزمایشگاه سیار کنترل کیفیت آب در کردستان افتتاح شد

پیگیر مشکلات بازنشستگان هستیم

اولویت 1404؛ سرمایه گذاری و رفع موانع آن است

داستانک/ جوجه و آسیب

نبض زندگی با این شعر زیبا!

راز صمیمیت محمد خدابنده‌لو با اوستون اورونوف از زبان خودش

دومین برد فرشته اقتداری در مسابقات هنگ‌کنگ

کری خوانی هاشم بیک زاده با محمد خدابنده‌لو سر استقلال و پرسپولیس

گل یا پوچ بازی کردن بازیکنان و پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال با مجریان شب عیدی

یا الله، بسم الله، اسماعیل کارتال‌؛ شعار ویژه پرسپولیسی ها برای مرد ترکیه‌ای

تمرین امروز تیم ملی فوتبال ایران

ورود کادر فنی و بازیکنان تیم ملی به زمین شماره یک ورزشگاه آزادی

خداحافظی ملی پوش سابق ایتالیا از فوتبال

نگران تبعات تمجید از پرسپولیس نیستم!